Maailmanympärimatkan reitti ja suunnittelu


Elokuun viimeinen viikonloppu on takana, ja se tarkoittaa, että viimeinen kuukausi Suomessa on pyörähtämässä käyntiin. Suuren seikkailun alkuun on enää 33 päivää! 

Kesäloman ja sairastelun jälkeen olen elänyt Suomi-elämää täysillä. Koti on ollut lähinnä kääntymispaikka, kun olen viilettänyt Pasilaan töihin ja sieltä milloin ketäkin tapaamaan, veneilemään tai suppailemaan. Kolarin takia meillä ei ole ollut autoa, joten olen istunut julkisissa pari tuntia päivässä, kymmenisen tuntia viikossa – eli yhden työviikon verran kuukaudessa. Voisi siis sanoa, että reissuelämä on jo tavallaan alkanut!

Kaikesta hulinasta huolimatta – tai siitä johtuen – elokuu on ollut tosi hyvää aikaa elämässäni. On ollut mahtavat kesäkelit, ja ei ole tarvinnut stressata talven lähestymistä. Tänä vuonna otamme mallia muuttolinnuista ja pakenemme kylmeneviä ilmoja etelään. Suomeen suuntaamme takaisin huhtikuun alkussa, jolloin palaamme molemmat normaalisti töihin. 

Matkasuunnitelma on nyt tämä:

Etätyöjakso alkaa 1.10.

  • Portugali (Lissabon, Lagos, Albufeira)
  • Lontoo
  • Portugali (Lissabon & Cascais)
  • Barcelona (stopover)
  • Helsinki (Slush)

Palkaton alkaa 19.11.

  • Barcelona (stopover)
  • Los Angeles / Catalina Island
  • Honolulu
  • Fidzi (Nadi + saariseikkailu)
  • Auckland ja Uuden-Seelannin pohjoissaari 
  • Australia (Melbourne tai Sydney todennäköisesti)
  • Singapore
  • Malediivit (Dhigurah)
  • Abu Dhabi (kavereille kylään)

Etätyöt jatkuu 1.2.

  • Espanja 
  • Marokko (viikonloppumatka Espanjasta käsin)

Lennot on nyt ostettuna Uuteen-Seelantiin asti, samoin majoitukset muutamaa yötä lukuun ottamatta. Aucklandiin on määrä mennä uutta vuotta vastaanottamaan ja Eurooppaan etätöihin on palattava helmikuun alkuun. Espanjan osalta suunnitelmat ovat muuten vielä auki, mutta olemme ideoineet kavereiden kanssa pidennettyä viikonloppua Marokkoon maaliskuulle. Huudeilla kun melkein ollaan!


Miten maailmanympärimatka suunnitellaan?

Olen aikaisemmin kuvannut matkasuunnittelun "henkistä" puolta. Mistä kaikki sai alkunsa ja miten matka liittyy ammatillisiin pohdintoihin. Ehkä tähän väliin muutama sana myös siitä, miten olen tällaista pitkää matkaa lähtenyt konkreettisesti rakentamaan. 

Matkasuunnittelun kannalta osoittautui hyödylliseksi viettää alkukesä toipilaana. Suurin osa matkavarauksista tehtiin, kun minä tai Make oltiin toipumassa koronasta (aika ironista oikeastaan). Varausten tekemiseen meni todella paljon aikaa.

Lentojen selausta olen tehnyt varmasti satoja tunteja. Skyscanner on laulanut. Olen tutkinut valtavalla kiinnostuksella, mitä kautta minnekin lennetään halvalla. On selvinnyt esimerkiksi, että 

Barcelona on nyt edullisten yhteyksien hubi Euroopassa. 

Ranskan Polynesiaan lennetään edukkaasti San Franciscosta. 

Fidzille pääsee Honolulusta reilulla parilla sadalla. 

Joulu on kallista. 

Samoin autonvuokraus on kallista, joten reitti on elänyt vahvasti sen mukaan, että kaikkialla pärjäisi pitkälle ilman autoa. Uudesta-Seelannista ollaan vuokrattu auto viikoksi. 

Kulkuyhteyksien lisäksi on pitänyt tutkia eri alueiden rokotustarpeita ja säätä. Oseaniassa on kesä silloin kun täällä on talvi. Ranskan Polynesiassa on sade- ja syklonikausi marras-maaliskuussa, Malediiveilla taas silloin on paras matkustusaika (sinne siis!). Etelä-Koreaan olisimme halunneet kovasti, mutta se karsiutui reitiltä kylmyyden vuoksi. Tämän matkan teema on talveton talvi!


Kesäloma huipentui pikaiseen Viron reissuun. Matkan kohokohta oli vierailu Rummun hylätyllä vankila-alueella ja kaivoksella.

Vaikeinta suunnittelussa on ollut valita minne mennä, kuinka kauan olla missäkin ja paljonko jättää tyhjää ex tempore -seikkailuille. Lentohintojen isot erot ovat kuitenkin saattaneet ratkaista päätöksentekovaikeudet. Jos maanantaina tietty lentoyhteys maksaa 1 200 euroa ja tiistaina 300 euroa, valinta ei ole ollutkaan enää niin vaikea. Kaiken kaikkiaan on ollut edukkaampaa karsia kohteita ja pyrkiä suosimaan pidempiä jaksoja yhdessä paikassa. Tämän takia reitiltä on pitänyt karsia (sydäntä raastaen) mm. New York, Savannah ja New Orleans. 

Majoituksia olen varannut Hotels.comista, jossa joka 10. yö on ilmainen palkintoyö. Välillä on ollut järkevämpää ottaa hotelli, koska niissä on usein ilmainen peruutusoikeus edelliseen päivään saakka. Usein majoitusta ei myöskään tarvitse maksaa vielä, mutta varaamalla tietää, mikä kustannus tulee olemaan. 

Airbnb'tä on puolestaan tarvittu kohteissa, jossa olemme pidempään. Cascaisissa ja Honolulussa hotellit ovat todella kalliita, joten kotimajoitus on monella tapaa järkevin ja ainut mahdollisuus. Cascaisissa teen etätöitä, joten on kiva, ettei tarvitse kököttää hotellihuoneessa. Maininta nopeasta nettiyhteydestä oli myös kriittinen! Honolulussa hintataso on yleisesti kallis, joten oma keittiö oli must, jotta voi syödä välillä kotiruokaa. 

Kaikki lähtee budjetoinnista

Maailmanympärimatkan suunnittelu alkoi keväällä valtavasta Excel-harjoituksesta. Paljonko meillä on tuloja matkan aikana (minun palkka ja Maken vuorotteluvapaakorvaus), paljonko ehdimme saada säästöön, paljonko käytämme vanhoja säästöjä, paljonko pitää jäädä pahan päivän varalle jne. Mistä ja miten tingitään, jos tulee jotain yllättäviä käänteitä (esim. jos vuorotteluvapaan sijaista ei löytyisikään tai etätyöhön ei olisi suostuttu). Paljon skenaarioita ja rivejä. 


Edit: Kaavio perustuu karkeisiin arvioihin puolen vuoden kuluista. Todellisuudessa laskelma on tarkempi ja monimutkaisempi. 

Sen jälkeen kulut. 

Paljonko lennot saa maksaa, paljonko majoitus. Paljonko tarvitaan käyttörahaa. Yllä kuvatun reitin lennot maailman ympäri tulevat maksamaan vähän alle 4 000 euroa per henki (halvemmallakin pääsee, jos suosii Aasiassa halpalentoja). Asuminen tämän hetken majoituksilla näyttäisi olevan n. 40 e / henki / yö (toisaalla kalliimpaa, toisaalla halvempaa). Vakuutukset 120 e / henki (vuosi). Käyttörahaa on vaikea arvioida, mutta ollaan varauduttu, että noin 100 e / vrk kahdelta on löydyttävä, sillä ruokien lisäksi rahaa tulee menemään retkiin, taksiin, pyörä- ja skootterivuokriin ja pieniin ostoksiin. Lähdemme matkalle yhdellä matkalaukulla ja kahdella repulla, joten shoppailut pitää jättää minimiin. 

Aika näyttää, miten hyvin budjetti on osattu arvioida. Jännittävää on myös tulevaisuudessa katsoa tätä suunnitelmaa. Toteutuiko kaikki suunnitellut kohteet vai tapahtuiko jotain odottamatonta? 

2 kommenttia

  1. Kuulostaa ihan huippureissulta! Minulta maailmanympärimatka on vielä kokematta, mutta joskus se olisi itsekin kiva päästä toteuttamaan. Fidzi ja muut Tyynenmeren saaret ovat niin kaukana, että voi olla, että ilman maailmanympärimatkaa ei niihin tule lähdettyä. Vaikka toisaalta, eipä sinne enää Uudesta-Seelannista olisi / olisi ollut pitkä matka.

    Malediivien osalta South Ari on tosiaan hyvä atolli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mikko! Taidat olla niin kova reissumies, että vielä päädyt myös maailmanympärimatkan tekemään :) Onko sulla kokemusta / postausta South Ari -atollista? Kiinnostaa! :)

      Poista

Kiitos kommentista, niitä on aina kiva saada!