Osallistuin tiistaina kolmatta kertaa PING Festivaleille. Tapahtuma oli minulle kaikin puolin järjettömän antoisa uudesta elämäntilanteestani johtuen. Jouduin oikein ottamaan aikaa sulatellakseni kaikkea koettua (piti vähän käydä juoksemassa metsässä ja uimassa meressä) ennen kuin pystyin ryhtymään tämän raportin kimppuun. Joten hups sille, että viime postauksessa lupaamani aikataulu ei ihan toteutunut, sori! Nyt kuitenkin luvassa suht tuoreeltaan kaikki hyvät uutiset eetteriin, jotka tapahtumasta ammensin. Täältä pesee!
HYVÄ UUTINEN #1: Ole sellainen kuin olet, sille on kysyntää
Maailmassa on liikaa sisältöä. Perinteinen yleismarkkinointi ei enää pure. Informaatiotulva ahdistaa ihmisiä. Elikkäs mitä hyvää tässä siis on?
PINGissä puhuneen amerikkalaisen brändistrategisti Nick Westergaardin mukaan neutraali sisältö on tulossa tiensä päähän ja käymässä hyödyttömäksi. Tilausta sen sijaan on jatkossakin sille sisällölle, jonka vain sinä voit tuottaa. (A-haa!)
Kaikkia PINGin puheenvuoroja leimasi vahvasti viesti, että elämme yhä enemmän ja enemmän ihmiseltä ihmiselle –ajassa. Kasvottomien korporaatioiden on lähes mahdoton saada viestiä enää perille, joten sen vuoksi on kehittynyt ilmiö nimeltä vaikuttajamarkkinointi, jonka pioneerityötä PING Festival tekee.
– Moi joo, elikkäs Nick Westergaard tässä, ja ihan pingeissäni kans, kuten kuvasta näkyy
Laajasti ajateltuna vaikuttajamarkkinointia on toki tehty jo pitkään käyttämällä tunnetun henkilön mainetta hyödyksi markkinointiviestinnässä. Somen myötä vaikuttajamarkkinoinnista on kuitenkin kasvanut ilmiö, jonka uusimpana trendinä nähdään mikrovaikuttajat, eli me tavalliset somettajat, joilla on oma pieni seuraajakuntamme. Me kaikki, jotka vaikutamme omissa yhteisöissämme, olemme erityisen relevantteja nyt.
Esimerkkiä seuraa:
PINGin toinen keynote-puhuja hollantilainen Emilie Tabor kertoi, miten navigaattorivalmistaja TomTom oli lähestynyt hänen edustamaansa yritystä tarpeenaan tavoittaa rekkakuskit. TomTom oli kehittänyt tuotteen, jonka se uskoi kiinnostavan ja palvelevan hyvin ammattikuljettajia, muttei tiennyt, miten tavoittaa juuri tämä kohderyhmä.
Taborin perustama Influencer Marketing Agency IMA ryhtyi selvittämään TomTomin puolesta, kuka rekkamaailmassa tuottaa kiinnostavaa sisältöä someen. Instagramista löytyi nuori naiskuljettaja Dana Lieftink, jolla on reilut 6500 seuraajaa rekan ajamista käsittelevällä tilillään ja tätä kautta viesti uudesta tuotteesta saatiin oikean kohderyhmän tietoisuuteen.
Tätä on siis vaikuttajamarkkinointi parhaimmillaan. Ei häiritsevää (ja kallista) markkinointia väärille ihmisille vaan palvelevaa viestin viemistä vertaiselta toiselle. Tutkimuksen mukaan alle 30-vuotiaat hakevat netistä pääasiassa inspiraatiota – yli 30-vuotiaat taas tietoa.
Hyvä uutinen on se, että tänä päivänä ei tarvitse olla nuori, kaunis ja laiha ollakseen kiinnostava. Vaikuttajia löytyy kaikista ikäluokista, ammattiryhmistä ja painoluokista. Hauska esimerkki on vuonna 1928 (!) syntynyt Baddie Winkle, joka päätti alkaa Instagram-tähdeksi lähes yhdeksänkymmenen vuoden iässä. How about that!
HYVÄ UUTINEN #2: Mielekkään tekemisen aika on täällä
PING Festival 2018 käynnistyi mahtipontisesti maailman johtaviin futuristeihin kuuluvan
Anne Lise Kjaerin puheenvuorolla. Tästä puheenvuorosta minulle jäi parhaiten mieleen lause:
”Stop storytelling, start storyDOING.”
Ihmiset uskovat yhä vähemmän siihen, mitä sanot. Teot ovat se, joka ratkaisee, ei sanat. Sanahelinällä ja saarnaamisella ei pääse pitkälle vaan tulevaisuudessa pärjäävät ne, jotka todella toimivat niiden asioiden ja arvojen puolesta, joihin uskovat. ”If you lie, you die”.
– Hej hej, minä Anne Lise Kjaerinhan se täällä, ihan pingeissäni
Suurimman yllätyksen minulle PINGissä tarjoili tapahtumassa puhunut Oatly-kauramaitobrändin luova johtaja John Schoolcraft, joka julisti bisnesfestarilla Oatlyn haluavan olla mahdollisimman vähän yritys ja mahdollisimman paljon vain joukko ihmisiä, jotka pitävät hauskaa ja yrittävät tehdä samalla hyvää maapallon hyväksi.
Tuli olo, että jos elintarvikeyritys voi alkaa suosituksi lifestyle-brändiksi kirjoittelemalla hassuja viestejä pakkauksiinsa ja pärjätä, on muillakin toimialoilla mahdollista keksiä vaikka mitä, joka tuottaa iloa ja hyötyä. Tuntuu, että siitä alkaen kun uskaltauduin ryhtymään yrittäjäksi, ympärilleni on kertynyt eri alojen ihmisiä, jotka tekevät intohimoprojekteja työkseen. Tuntuukin, että nyt on maailman paras aika perustaa yritys (tai hei siis, pitäisikö edes sanoa yritys?)
Olen puhunut ja kirjoittanut vuosikaudet kaipuusta tuollaiseen työhön, jossa kellokorttien leimailun sijaan työn lopputulos ja tekemisen laatu ovat ainoita mittareita, joilla on väliä. Tuntuu lähes itkettävän hyvälle huomata eläväni tätä nyt viimein kunnolla todeksi.
The future is not somewhere we go – we create the future.
HYVÄ UUTINEN # 3: Nolostelulle ei ole enää sijaa tässä maailmassa
PING Festival on ihanan rebeli yritystapahtuma. Jo Clarion hotellissa ympärilleen katsomalla huomaa, että kyseessä ei ole perinteinen jakkupukuseminaari. Konfettipommeja poksahtelee, tarjolla on glitteri-meikkausta (kyllä tämä on vain aikuisille suunnattu tapahtuma) ja kas tuollahan sidotaan kukkaseppeleitä.
Lavalla globaalin yrityksen johtaja kertoo, ettei se ole kiinnostunut tuotteiden myynnistä (sen sijaan johtaja on kyllä kiinnostunut omin kätösin lähettelemään vanhoja National Geography -lehtiään kauramaitopakkaukseen raapustettuun ilmoitukseen vastanneille.) Toinen arvostettu keynote-puhuja puolestaan intoilee nötkötti-museossa käymisestä sanoen, että jos nötkötistä saa kiinnostavaa sisältöä, mistä ei saisi?
Tuntuu hyvältä olla tällaisen luovista hulluista koostuvan porukan ympärillä! Nolostelun aika on niin ohi.
- Ja kas, Sunday Blondie on liittynyt joukkoon iloiseen. Mamma mia, mitkä menot
Aikanaan koin oivalluksen: muodin seuraaminen on vapauttavaa, sillä kaikki on muotia. Kunhan kannat itsesi ylväästi, et voi mokata. Tänä vuonna minulla jäi PINGistä sama fiilis ammatillisesta näkökulmasta.
Olitpa sitten kiinnostunut nötkötistä, jonka ympärille haluat perustaa museon, rekan ajamisesta, josta haluat postata Instagramiin, tai fashionistaksi alkamisesta yhdeksänkymppisenä – senkun alat tekemään, pystyssä päin!
Mitä teetkin, muista aina puhua työstäsi kunnioittavasti, sanoi WTD:n Natakin eräässä puheenvuorossa. Älä vähättele tekemistäsi, sillä niin kuin puhut itse työstäsi, niin muutkin sen myös näkevät. Lopeta raapustelu ja tekeleiden tekeminen, jos olet bloggaaja. Ole ylpeä siitä mitä teet. Word word, Nata.
Ja vielä – jos tulee mokattua, niin sille kannattaa vain nauraa!
Oatlyn puihin mennyt ”This tastes like sh*t” -kampanja maksoi yritykselle sievoisen summan rahaa, mutta sillekin kuulemma lopulta naurettiin. Emmehän ole täällä tekemässä rahaa, he muistuttivat itselleen. Kohuttu kampanja lisäsi tietoisuutta ilmastonmuutostyöstä, ja siitä Oatly on arvojensa mukaan kiinnostunut. Rahan menetys ei lopulta ollut niin vakavaa.
Idealistista tai laskelmoivaa markkinointipuhetta? Niin tai näin, provokaatio toimi ja herätti kiinnostuksen. Ja sitä PINGistä lähdin hakemaankin. Pieni ravistelu tekee aina hyvää.
Seuraa taivaltani myös Instagrammissa @ulletin
Ei kommentteja
Kiitos kommentista, niitä on aina kiva saada!